Κάτι αλλάζει στα ταξίδια της Ευρώπης. Το νυχτερινό τρένο, που για χρόνια θεωρούνταν “παλιομοδίτικο”, επιστρέφει δυναμικά. Οι λόγοι είναι πολλοί: η ανάγκη για βιώσιμες μετακινήσεις, η αύξηση των τιμών στα αεροπορικά, αλλά και η νοσταλγία ενός πιο αργού, πιο ανθρώπινου τρόπου ταξιδιού.

Οι ευρωπαϊκές εταιρείες στοιχηματίζουν σε αυτό το συναίσθημα. Η αυστριακή ÖBB λανσάρει τη νέα γενιά Nightjet 2.0 — τρένα με ανανεωμένα sleeping cars, καμπίνες ιδιωτικότητας, Wi-Fi και σύγχρονο design. Η startup Nox Mobility σχεδιάζει ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο δρομολογίων με ιδιωτικά δωμάτια, ενώ η European Sleeper επεκτείνει τις συνδέσεις της από τις Βρυξέλλες προς Πράγα, Μιλάνο και σύντομα Βαρκελώνη.

Η Ελβετία, από την πλευρά της, αναβιώνει τη γραμμή “Aurora”, που θα συνδέει ξανά τη Βασιλεία με τη Σκανδιναβία – ένα ταξίδι πάνω από 1.000 χιλιόμετρα μέσα από τέσσερις χώρες, γεμάτο χιόνι, λίμνες και σιωπηλές πόλεις.

Γιατί επιστρέφουν

Τα νυχτερινά τρένα προσφέρουν κάτι που η αεροπορία δεν μπορεί: συνέχεια εμπειρίας. Δεν μεταφέρεσαι απλώς από το σημείο Α στο Β· ζεις τη μετάβαση. Κοιμάσαι ενώ διασχίζεις τα σύνορα, ξυπνάς με το φως να περνά από τις Άλπεις ή να χαράζει πάνω από τη Βαλτική.

Παράλληλα, η Ευρώπη επενδύει σε σιδηροδρομικές υποδομές με στόχο τη μείωση των εκπομπών. Για τους ταξιδιώτες που επιλέγουν συνειδητά “πράσινα” μέσα, το sleeper train είναι πια όχι ρομαντική εξαίρεση αλλά εναλλακτική κανονικότητα.

Οι προκλήσεις

Δεν είναι όλα εύκολα. Οι γραμμές αυτές χρειάζονται διαλειτουργικότητα μεταξύ χωρών με διαφορετικά συστήματα, επενδύσεις για νέο τροχαίο υλικό και σταθερή ζήτηση ώστε να παραμείνουν βιώσιμες όλο τον χρόνο. Πολλές εταιρείες λειτουργούν ακόμη με δημόσιες επιδοτήσεις ή πιλοτικά προγράμματα.

Ωστόσο, το κοινό δείχνει έτοιμο. Τα εισιτήρια σε αρκετές διαδρομές εξαντλούνται εβδομάδες πριν, ενώ οι κρατήσεις σε κουκέτες και ιδιωτικές καμπίνες παρουσιάζουν ετήσια αύξηση πάνω από 30%.

Πού να ταξιδέψεις

Αν θες να ζήσεις το “νυχτερινό” ταξίδι της Ευρώπης, οι πιο ενδιαφέρουσες διαδρομές σήμερα είναι:

  • Βιέννη – Άμστερνταμ / Ρώμη με το νέο Nightjet 2.0.

  • Στοκχόλμη – Βερολίνο με το SJ Euronight, που περνά από τη Βαλτική.

  • Βρυξέλλες – Πράγα / Μιλάνο με το European Sleeper.

  • Βασιλεία – Κοπεγχάγη με την επαναφορά της “Aurora” το 2026.

Κι αν όλα πάνε όπως προβλέπεται, μέσα στα επόμενα χρόνια το δίκτυο των night trains θα καλύπτει πάνω από 100 ευρωπαϊκές πόλεις. Ένας παλιός, ήσυχος τρόπος να ταξιδεύεις — που ξαναγίνεται μοντέρνος.